8 Ağustos 2019 Perşembe

Edebiyat Günlükleri: Edebiyatın Alt Dalları

Foto Kaynak: https://www.pexels.com/photo/book-book-pages-browse-education-267586

Edebiyatın bir bilim dalı mı yoksa güzel sanatların bir kolu mu olduğu edebiyat araştırmacıları tarafından ele alınmış ve tartışılmıştır. Edebiyat hem bir bilim dalıdır hem de güzel sanatların bir koludur. Bir bilim dalı olan edebiyatın alt dalları vardır. Bu dalları şöyle sıralayabiliriz: Edebiyat kuramı, edebiyat tarihi, edebiyat eleştirisi, edebiyat sosyolojisi ve edebiyat eğitimi.

Edebi eserler gerçeği yansıtmak zorunda mıdır? Cevabını merak ediyorsanız buradan okuyabilirsiniz. 

Edebiyat Kuramı: Edebiyatı hem sanat hem de bir bilim olarak ele alan, edebi eserlerin kurallarını ve doğuş sebeplerini araştıran alandır. Edebi türlerin (roman,öykü vb.) özelliklerini ve sınırlarını da belirler.

Edebiyat Tarihi: Geçmişten günümüze edebiyatı, edebiyatın geçirdiği değişimleri, edebi dönemleri, edebi eserleri, bu eserleri kaleme alan sanatçıları tarih biliminin yöntemlerini kullanarak kronolojik bir sırayla inceleyen bir alandır.

Edebiyat Eleştirisi: Edebi tenkit ve edebi eleştiri olarak da adlandırılan bu alan kendisine bir edebi eseri, türü veya herhangi bir edebi objeyi seçer ve belirli kıstaslar çerçevesinde o eserin, türün veya objenin eksiğini veya fazlasını ortaya koyar. Başka bir deyişle edebiyat eleştirisi edebiyata ait herhangi bir objeyi değerlendirir ve ona kıymet biçer.

Edebiyat Sosyolojisi: Edebiyat, toplum hayatından etkilenen bir alandır. Edebi eserler genellikle sosyal hayatın içinden çıkarlar. Başka bir deyişle sanatçı edebi eserini kaleme alırken sosyal hayattan olabildiğince faydalanır. Sosyoloji ise toplum hayatını, sosyal yapıyı enine boyuna inceleyen bir bilim dalıdır. Edebiyat sosyolojisi de edebiyat-toplum, eser-toplum ilişkisini irdeleyen bir alandır.


Edebiyat Eğitimi: Edebiyat eğitiminde temel amaç toplumu oluşturan bireylerin seçkin edebi eserler ve bu eserlerin sanatkârlarıyla tanıştırılmasıdır. Bu yolla bireyler kendi edebiyatının ve kültürünün en halis, en özel ürünlerini tanımış olurlar. 

Yazıma son vermeden önce "Edebiyatta Saptırma" adlı yazımı okumak isterseniz lütfen tıklayınız. Bir başka yazıda görüşmek üzere...

17 yorum:

  1. Çok bilgilendirici ve akıcı bir anlatım olmuş İbrahim. Edebiyat Günlükleri üzerine hazırladığın bu seriyi çok beğeniyorum. Daha da devam eder inşallah. Selamlar :))

    YanıtlaSil
  2. Önüm, arkam, sağım, solum edebiyatt :) keyifle okudum, emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
  3. Edebiyat&güzel sanatlar ilişkisini şimdi daha iyi anladım. Edebiyat eğitiminin de liseden daha önce verilmeye başlanması gerektiğini düşünüyorum.

    YanıtlaSil
  4. Edebiyat üzerine faydalı, kısa ve öz bir içerik olmuş. Sıkılmadan zevkle okudum. Edebiyat demişken ben de blogumda kitap incelemeleri,alıntılarımı ve karalamalarımı paylaşıyorum. Dilerseniz göz atabilirsiniz.

    https://www.kafadefterim.com/

    YanıtlaSil
  5. bu dalların hepsini çok severim hatta bayılırım okumaya. anı araştırma inceleme eleştiri günlük :)

    YanıtlaSil
  6. Edebiyat konusunda sizden eşsiz bilgiler öğreniyorum. Çok teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  7. Edebiyat her yerde karşımıza çıkıyor. Sanat olmazsa düşünce, düşünce olmazsa insanlık olmaz. Çok yerinde bir paylaşım olmuş. Söylenebilecek her şeyi yazmışsınız. İyi bayramlar dilerim. :)

    YanıtlaSil
  8. Ben forum zamanımdan bu yana Edebiyatı güzel sanatlar kategorisi içerisinde değerlendiriyorum. Edebiyatın dalları hakkında verdiğiniz bilgiler için de teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  9. Güzel ve bilgilendiri bir yazı olmuş edebiyat alt dalları adlı yazınız özellikle toplumun sanatçılarını tanıma yönünde büyük eksikler içinde olduğunu düşünüyorum

    YanıtlaSil
  10. edebiyatın alt dalları hakkında açıklayıcı bilgi

    YanıtlaSil
  11. Edebiyat Sosyolojisi benim yüksek lisans yapmayı düşündüğüm bir alan.
    İnşallah olur.

    YanıtlaSil
  12. Edebiyat hakkında çok detaylı bilgiler vermişsiniz İbrahim Bey. Ben en çok edebiyat kuramı ve edeni tenkit dersini severdim üniversitedeyken. Bu sayede eserleri çok daha derinlemesine anlama fırsatı bulabiliyor insan. Teşekkürler bu değerli bilgiler için.

    YanıtlaSil
  13. Iyi ki edebiyat var. Hayatımızı zenginleştiriyor 😊

    YanıtlaSil
  14. Hoş bir blogunuz var sizi takip ettim,siteme beklerim.

    https://dizifilmkitaptavsiye.blogspot.com/

    YanıtlaSil
  15. Ben de kendi çapımda bir şeyler karalıyorum incelerseniz sevinirim.

    YanıtlaSil
  16. Yeni yayınları bekliyouz efem 6 ay oldu

    YanıtlaSil

Popüler Yayınlar

Blog Listem